Toivanen Leena

Loka–joulukuussa 2019 galleriassamme oli esilläsuonenjokelaisen Leena Toivasen öljyvärimaalauksia, rakusavea ja kipsiveistoksia.  Tämä oli seuran 29. verkkonäyttely.

Leena Toivanen os. Keinänen (synt. 1949) muutti perheensä kanssa 6-vuotiaana Leppävirralta Suonenjoelle.  Jo tuolloin Leena piti piirtämisestä ja muistaa Jalkalan koulun piirustusnumeronsa olleen täysi kymppi. Pienenä tyttönä hän havainnoi ulkona luontoa ja hahmotteli näkemäänsä piirtämällä muun muassa puita, kiviä puroja ja taloja. Talviaikaan hän ei tyytynyt lumiukkoihin, vaan teki lumiveistoksia eläimistä – hevosia, kissoja, jäniksiä jne. Piirtäminen vaihtui 70-luvun alussa kolmen lapsen äitinä lasten vaatteiden ompeluun.

Taide tuli kuvioihin vuonna uudelleen 1976, kun perheen omakotitalo valmistui ja Leena totesi huoneiden seinät autioiksi. Luovasti Leena keksi liimata tuoreista luonnon kasveista ja kivistä kookkaan taulun tätinsä pienestä mökistä, josta hänellä on onnelliset muistot. Teos on Toivasilla vieläkin esillä ja taulun materiaali on kauniisti kuivunut.

Ystävä tunnisti Leenan innostuksen luovaan toimintaan ja houkutteli hänet vuonna 1979 kansalaisopistoon Sakari Lumpeisen öljyvärikurssille. Öljyvärimaalausta aktiivinen taideseuralainen harrasti yhtäjaksoisesti kansalaisopistossa niin kauan kun sitä oli tarjolla noin vuoteen 2014. Välillä Leena innostui kipsivalutekniikasta ja teki myös savitöitä sekä kokeili savitöihin rakupolttoa.

Leena toimi 90-luvun puolivälissä seuran hallituksen jäsenenä ja osallistui ahkerasti myös seuramme järjestämille Viipperon taidekursseille. Kiitos iloiselle Leenalle monista ohjelman järjestämisistä seuran kursseilla ja tapahtumissa.

Pikalinkit taiteilijoihin