Häkkinen-Tossavainen Aili

Suonenjoen Taideseuran pitkäaikainen jäsen Aili Häkkinen-Tossavainen on kotoisin Konnevedeltä. Hän on koulutukseltaan peruskoulun opettaja ja liikunnan aineenopettaja. Voimistelu ja palloilu ovat olleet hänelle myös tärkeitä harrastuksia.  Muistamme Ailin mukavat kansantanssin ohjaukset pikkujouluissamme.

Ailin kiinnostus kuvataiteisiin on alkanut jo lapsena. Vanhemmat tukivat harrastusta kannustamalla ja välinehankinnoilla. Ammattikoulutuksensa lisäksi Aili on osallistunut monien eri kansalaisopistojen kuvataidepiireihin ja Taideseuramme taidekursseille ja -leireille.

Hänen maalauksiaan on ollut esillä laajasti alue- ja yhteisnäyttelyissä. Omia taidenäyttelyitä Aililla on ollut Tervossa, Konnevedellä, Suonenjoella, Pieksämäellä, Karttulassa sekä Hankasalmella. Suonenjoen Taideseuran 2010 vuoden taiteilijana Aililla oli omassa näyttelyssään 57 työtä.

Taitava piirtäjä ja kukkien herkkä maalari on kokeillut erilaisia tyylisuuntia esittävästä taiteesta abstrakteihin väri-ilotteluihin ja mielen kuviin.  Aili on kiinnostunut kokeilemaan monia tekniikoita. Töitä on syntynyt öljyväreillä, vesiväreillä, grafiikan menetelmillä, pastelliväreillä ja sekatekniikoilla.

Tässä verkkonäyttelyssä on otanta Ailin piirroksia sekä öljyväri- ja akvarellimaalauksia erilaisista aiheista. Alussa öljymaalaus suvun talosta. Viipperon suuresta kivestä tehdyn maalauksen jälkeen on mm. abstraktit Aukkohakkuu-maalaukset ja sen jälkeen herkkiä akvarelleja.