Linnakylä Pirkko

Tammi–maaliskuussa 2021 galleriassamme oli esillä Pirkko Linnakylän muistonäyttely.

Tämä oli seuran 34. verkkonäyttely.

Pirkko Heleena Linnakylä o.s. Hyvärinen 2.8.1928 – 8.10.2020

Pirkko syntyi ja eli lapsuutensa Savonlinnassa. Tyttölyseon jälkeen hän aloitti opiskelun Helsingin yliopiston farmasian laitoksella. Suonenjoelle hän tuli 1949 saatuaan oppilaspaikan Suonenjoen apteekissa. Oppilasaikanaan hän tapasi tulevan miehensä Juhanin. Pirkon valmistuttua farmaseutiksi nuori pari asettui Helsingin vuosien jälkeen pysyvästi Suonenjoelle. Perheeseen syntyi kaksi lasta. Pirkko teki elämäntyönsä Suonenjoen apteekissa, josta monet vanhemmat suonenjokelaiset hänet varmaan muistavat. Hän jäi eläkkeelle 1991.

Kodinperintönä Pirkko sai kosketuksen taiteisiin. Äiti oli pianonsoiton opettaja ja täti oli kuvanveistäjä Helvi Hyvärinen. Hänellä itselläänkin oli lahjakkuutta kuvataiteisiin päätellen koulutodistusten kiitettävistä piirustusnumeroista.

Pirkko osallistui Suonenjoella vuosittain työväenopiston piirustus- ja maalauskursseille. Aluksi hän maalasi öljyväreillä, mutta joutui luopumaan niistä astmaattisten oireiden vuoksi. Hän korvasi öljyvärit vesiväreillä, joista löysi omimman ilmaisumuotonsa. Maalauksissa korostuu herkkyys ja hienostuneisuus. Hän käytti usein valokuvia lähtökohtanaan ja muodosti niiden pohjalta oman tulkintansa. Toisinaan hän lähti kameran kanssa ulos kuvaamaan luontoa ja lähimaisemia mm. jokinäkymiä.

Maisemien ohella hän maalasi läheisistään muotokuvia sekä käytti malleinaan kodin esineistöä kuten kahvipannuja, huonekasveja, sipuleita. Hänen tuotannostaan löytyy myös lyijy- ja hiilipiirroksia sekä kollaaseja. Aktiivisin maalauskausi ajoittui 1980 -1990 -luvuille.

Pirkko hyväksyttiin Suonenjoen taideseuran jäseneksi 1986. Hän osallistui useisiin seuran järjestämiin näyttelyihin. Ostotarjouksista huolimatta hän ei ollut kiinnostunut myymään töitään, mutta lahjoitti niitä läheisilleen ja ystävilleen. Taide oli hänelle rakas harrastus.

Viimeiset vuotensa Pirkko vietti hoivakoti Valkeisella. Hän ei enää itse maalannut, mutta nautti taiteen katselemisesta. Huoneensa seinillä oli kodista tuotuja tuttuja  maalauksia, joista osa oli perua lapsuuden kodista. Hoivakoti Valkeinen järjesti Pirkolle syksyllä 2017 taidenäyttelyn, joka oli hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä. Taidokkaat akvarellit ilahduttivat kodin asukkaita ja vierailijoita usean viikon ajan. Pirkko kuoli hoivakodissa kolme vuotta myöhemmin 92 – vuotiaana. Taiteensa kautta hän jätti meille kauniin muiston.

Lämmin kiitos Suonenjoen Taideseuralle tämän muiston jakamisesta.