Tuure Mauri

Huhti–kesäkuussa 2019 galleriassamme oli esilläsarjakuvapiirtäjä Mauri Tuuren erilaisia muotokuvia, karikatyyrejä ja sarjakuvahahmoja monenlaisilla tekniikoilla toteutettuna. Tämä oli seuran 27. verkkonäyttely.

Olen piirrellyt niin kauan kuin muistan, ehkä kolmivuotiaasta lähtien. Voisi sanoa melkein joka päivä, ehkä se kuitenkin liioittelua.  Pilliklubiaskin kannet , sokeripakettien ja pahvipakkausten kuoret tuli käytetyksi silloin tarkoin. Ajat on muuttuneet, nyt piirrellään ja maalaillaan tietokoneella, Wacomin piirtolevyllä.

Lukiossa oli kannustava opettaja Soili Laurikainen ja myös Jyväskylän yliopistossa erityisesti Pertti Kalin. Siellä luokanopettajakoulutuksessa erikoistumisaineena oli kuvaamataito.

Vuosien aikana erityisesti piirtäminen, karikatyyrit ja muotokuvat ovat kiinnostaneet. Kansalaiskoulun jäkeen 15-20 -vuotiaana ihan järjestelmällisesti opettelin muotokuvapiirtämistä.

Sarjakuvat on aina kiinnostaneet ja nyt on ollut aikaa piirrellä niitä. Kaksi albumia on tuloksena ja strippejä ja kuvituksia eri lehtiin. Jotenkin olen profiloitunut sotapiirtäjäksi, vaikka suhtaudun hieman vinosti siihen touhuun.

• Albumit: Parabellum, Sissipartio, Isku Porkkalaan ( yhteistyössä 17 muun piirtäjän kanssa )
  • Trippisarja Citykanit Iltasanomissa
  • Strippejä Sisa-Savo -lehdessä