Taidevuokraamo

Kymmenen vuotta sitten – vuonna 2014 – käynnisti Suonenjoen Taideseura ry suunnittelun taidevuokraamon perustamisesta kirjaston Kellarikalleriaan. Vuosien kuluessa asiasta keskusteltiin kaupungin edustajien kanssa, mutta hanke tyssääntyi jos minkäkinlaisen verukkeen takia.

Talvella 2023 taideseuran hallitus lähestyi kaupunginhallitusta kirjelmällä, jossa tiedustelttiin, miksi asiat eivät etene. Kulttuurisihteeri Aija Myriin ja ja hallintojohtaja Maikki Rouvinen ottautuivat kaupungin puolesta nyt asiaan ja kevään myötä neuvottelut etenivät siihen pisteeseen, että taideseuran hallitus ryhtyi kirjaamaan vuokraamolle sääntöjä, sopimuksia ja kehittelemään lomakkeita toiminnan pyörittämistä varten.

Taideseuran hallitus valmisteli omalta osaltaan vuokraamon perustamiseen ja toimintaan liittyvät säännöt, sopimukset ja lomakkeet ja yllä mainitut kaupungin edustajat katsoivat, että asetetut ehdot pystyttiin täyttämään. Sivumennen sanoen sopimuspapereiden viilaamiseen meni runsaasti aikaa – sanamuotoja mietittiin tarkkaan – mutta saatiin sitten aikaiseksi täydelliset sopimuspaperit.

Eeva Mölkäsen tyylikäs info-taulu.

Elokuussa kaupunginhallitus hyväksyi suunnitelman taideseuran ja kaupungin yhteistyökumppanuudesta ja kaupunki osoitti taidevuokraamolle tilan Kellarikalleriasta. Vuokraamon tila lohkottiin ns ”valvojan tilasta”. Komerot, vitriinit ja hyllyt raivattiin pois ja takaseinään tehtiin kulkuaukko. Samalla kulkuaukon yhteyteen rakennettiin aukaistava seinäkomero kansalaisopiston teatteriryhmän sermejä ja valoja varten.

Maalauksia, veistoksia vuokrattavana ja hankittavana!

Paikallislehti Sisä-Savosta Helena Nyman kävi katsastamassa uutukaista SuTaSen taidevuokraamoa.

Sopimuksen mukaan taideseura vastaa taideseura  teosten toimittamisesta paikalle, ripustamisesta sekä vuokraamiseen liittyvästä yhteistyöstä ja sopimuksista taiteilijoiden kanssa. Vastuun vuokraamon pyörittämisestä – näin aluksi – otti Anja Jääskeläinen.

Taidevuokraamo avattiin 12.10. 2023.