Kinnunen Margit

Margit Kinnunen on Suonenjoen Taideseura ry:n perustajajäsen ja kunniapuheenjohtaja.

Margit on aloittanut synnyinkaupungissaan Tampereella kuvataideharrastuksen posliininmaalauksella -40 luvulla. Tampereen työväenopistossa hän kävi piirustuskursseja. Margit avioitui seuraavalla vuosikymmenellä ja muutti perheineen Suonenjoelle 1969.  Maalaamiseen jäi aikaa uudelleen 1970 luvulta useaksi vuosikymmeneksi.

Philip Morris sponsoroi 1975 harrastajien näyttelyn Helsingin taidehalliin ja Margit sai sinne Kuopion esikarsinnan ja lopullisen jurytyksen kautta maalauksen ”Kaali”.

Innostus taideseuran perustamiseen Suonenjoelle syntyi kansalaisopiston harrastuspiirissä ja idea toteutui 1979. Margit toimi melkein kymmenen vuotta aktiivisena puheenjohtajana. Toiminta elvytti taideharrastusta paikkakunnalla koulutusten kautta ja näyttelytoiminta virisi paikkakunnalla. Jäsenet osallistuivat alueellisiin näyttelyihin ja vierailijoita kävi Suonenjoella.

Margit on valittu myös seuramme Vuoden taitelijaksi. Tämän nettigallerian kaksi ensimmäistä maalausta ovat vuodelta 1946 ja kaksi viimeistä vuodelta 2009.  Posliinivärien lisäksi Margitille ovat tuttuja akvarelli- ja temperavärit, mutta eniten hän on maalannut öljyväreillä.