Taideteos tulevaan kiertoliittymään

Kiertoliittymän taidehankinnan toteutus peruuntui

Suonenjoen kaupunki kutsui Suonenjoen Taideseura ry:n jäseniä ideoimaan kolmiulotteista teosta kesällä 2023 toteutettavan Jalkalan kiertoliittymän keskusaiheeksi. Teoksen tarkoitus oli toivottaa kulkijat tervetulleeksi Suonenjoelle, toimia Suonenjoen porttina.

Suonenjoen Taideseura ry:n hallitus pohti ehdotusta ja päätti lähettää kaupunginhallitukselle vastineensa, jossa ehdotettiin, että projekti siirrettäisiin vuodelle 2024, lisärahaa varattaisiin ja nimitettäisiin toimikunta valmistelemaan julkisen taideteoksen hankkimista asian vaatimalla tavalla.

Syksyllä 2023 palavereissa päätettiin nimetä toimikunta, joka laatii säännöt ja ohjeistukset teoksen saamiseksi. Taideseuran edustajina ovat Anja Jääskeläinen ja Mari Arvinen, kaupungin puolesta hallintojohtaja Maikki Rouvinen ja tekninen johtaja Kimmo Hälinen. Yksi osa taideseuran ehdotuksesta oli, että kansalaisopisto järjestää kurssin liittyen julkisen kolmiulotteisen taideteoksen valmistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun ja tekniseen valmisteluun ja muuhun huomioon otettavien seikkojen  hallintaan.

Toimikunta ehdotti, että taideteos hankittaisiin kansallisen portfoliohakuprosessin kautta ja että valintatyöryhmään kuuluisi riittävä määrä kuvataiteen ja julkisen taiteen asiantuntemusta. Taideteoksen hankintakustannukseksi laskettiin  30 000€, josta osa – 10 000€ – haettaisiin avustuksena taiteen edistämiskeskukselta.

Taideteoksen hankintaa varten kaupungin olisi tullut tehdä periaatepäätös taidehankinnasta vuodelle 2025 sekä määrärahan varaamisesta vuodelle 2025. Kaupunginhallitus päätti kuitenkin siirtää periaatepäätöksen tekemistä myöhäisempään ajankohtaan.

Haaveellinen havainnekuva sitä millainen taideteos voisi olla. Kuvamanipulaatio Aulis Jalkasen pienoisveistoksesta liikenneympyrässä.