Taiteiden yö

Järjestöjen yhteiset taiteiden yö-tapahtumat

Taiteiden yö – tapahtumia on Suonenjoella järjestetty jo 1990-luvun loppupuolelta lähtien. Suonenjoen Taideseura ry on alusta lähtien ollut mukana sekä pääjärjestäjänä, että myöskin yhtenä lukuisista osallistujista.

Alunperin lähdettiin keräämään rahaa Kellarikalleriaan hankittavan flyygelin saamiseksi samoin kuin oli tarkoitus saada vesipiste esimerkiksi näyttelyn avajaistarjoilujen mahdollistamiseski. Flyygelirahat saatiinkin kerättyä, mutta vesipiste ja WC-tilat toteutuivat vasta 2010-luvun puolella kun kaupunki saneerasi alakerran kivipinnalla olevaa tilaa arkistoksi ja pienemmäksi galleriatilaksi.

Nykyään rahaa ei enää kerätä, vaan tärkeintä on, että järjestöt ja yhdistykset esittelevät omia tai yhteistyössä valmistelemiaan projekteja ”yövieraille”. Paremminkin voisi sanoa, että ”iltavieraille”, sillä tilaisuudet ovat yleensä päättyneet iltakymmeneen mennessä.

Yö 2022

Suonenjoen taiteiden yötä vietettiin lauantaina 8.10. 2022 Futurialla. Tapahtuman järjestelyissä olivat mukana Suonenjoen kaupungin kulttuuripalvelut, Kuopion konservatorio Suonenjoen toimipiste, Sisä-Savon Sävelet ry, Sisä-Savon kansalaisopisto, Suonenjoen ev. lut. seurakunta, Suonenjoen Taideseura ry, Sisä-Savon Mieli ry, Suonenjoen Martat, Elokuvateatteri Kino Rio, Suonenjoen latu sekä yksittäiset taiteen alan tekijät. Taideseuran puolesta yhteyshenkilönä ja pääjärjestäjänä toimi Anja Jääskeläinen.

Ohjelma oli todella runsas ja monipuolinen, sillä mukana oli yli 30 ohjelmanumeroa: musiikki- ja tanssiesityksiä, lyhytelokuvia, yhteislaulua, runoesityksiä, kahvio, muskari, karaokea ja taidemaalausta. Illan päätti valomelonta ja Kino Rion elokuva Suon villi laulu.

Taideseura mukana menossa

Anja Jääskeläinen ohjasi askartelupajassa, jossa päällystettiin pieniä purkkeja rytmisoittimiksi. Mauri Korhonen, Anne Matilainen ja Eeva Mölkänen maalasivat Futurian aulassa teoksiaan ja yleisö seurasi kiinnostuneena työn edistymistä ja keskusteli taiteilijoiden kanssa.

Kirjastossa näytettiin Anja Jääskeläisen ”Vesi”-videoteosta ja loppuillasta Mauri Korhosen tekemiä videoita.

Edelliseen Taiteiden yöhön valmistetut valolyhdyt pääsivät oikeuksiinsa illan pimetessä…