Seuran näyttelyt

Taideseuran omat näyttelyt ja yhteisnäyttelyt

Taideseuran vuosinäyttely

Julisteessa Emma Pelkosen "Ahdistava vapaus"

Vuosinäyttelyn julisteen kuvana oli Emma Pelkosen akryylimaalaus ”Ahdistava vapaus”.

Suonenjoen Taideseura ry:n vuosinäyttelyssä on teoksia nähtävillä 23 tekijältä. Uusia, seuran ulkopuolelta tulevia taiteilijoilta ovat Emma Pelkonen, Tuikku Närhi ja Tiiu Turkka. Teoksia tarjottiin 80 kpl, joista esille valittiin 64 teosta.

Monipuolisen kokonaisuuden vuosinäyttelyyn jyrytti tällä kertaa kuvataitelija Ulla Remes Kuopiosta.

”Kuratointi on mukavaa hommaa! Vaikka aina aluksi tuntuu kaaokselta, on palkitsevaa nähdä miten teoksista kuoriutuu hieno, yhtenäinen kokonaisuus. Suonenjoen taideseuran kiinnostava näyttely Kellarikalleriassa avautuu ensi tiistaina, mukana vahvoja teoksia, monipuolinen kokonaisuus.  Kiitos kun sain olla kuratoimassa!”

Remeksen mukaan ajan kuva näkyy näyttelyn kokonaisuudessa tummina väreinä – olisiko ollut koronalla ja sodalla jotain osaa näyttelyn väri-ilmeeseen. Teokset ovat yksilöllisiä, itsenäisiä ja tinkimättömiä, niissä on pitkän aikavälin osaamista ripauksella leikittelyä. Näyttelyssä näkyy tekemisen ja kokeilemisen ilo.

Vuosinäyttelyn avajaistunnelmaa viritti Mandi Immonen kitaralla ja laulullaan.

PoSaKun näyttely Lapinlahden Pappilan kivinavetassa 15.6. - 3.8. 2022

Lapinlahdella pidetyssä Pohjois-Savon Kuvataideyhdistysten kesänäyttelyssä oli nähtävillä 101 teosta 45 tekijältä. Mitään tiettyä teemaa ei määritelty vaan jokainen taiteilija sai vapaasti tarjota haluamiaan teoksia.

Iisalmelainen kuvataiteilija Jarmo Husso valitsi näyttelyn teokset. Muoto ja värit rakentavat olennaisen näyttelyn kokonaisilmeestä.  Husson mukaan teosten runsaan määrän ja tasokkuuden vuoksi harmonisen näyttelyn rakentaminen oli helppoa.

Näyttelytila – Pappilan kivinavetta – oli jaettu siten, että alakerrassa olivat esillä maisemateokset ja Saku Heinosen ja Marja Tervosen yksityisnäyttelyt ja yläkertaan oli vieriviereen ahdettu  loput valitut; erilaisiamteniikkakokeiluja, muotokuvia ja sommitelmia.

Suonenjoen Taideseura ry:n jäsenistä olivat mukana Taisto Balk, Veli-Matti Kauppinen, Eeva Mölkänen, Mirja Nuutinen, Taina Ritvanen, Hannu Ropponen ja Ansa von Sammal.

Taideseura järjesti näyttelytöiden yhteiskuljetuksen. Kyydityksistä vastasi Hannu Ropponen.

Ensi kesän näyttelyn juryttää kuvataiteilija Mari Arvinen Suonenjoelta.

Kesänäyttely

Taideseuran varsinaisten jäsenten kesänäyttelyyn tarjosi teoksiaan 22 taiteilijaa. Yhteensä teoksia oli tarjolla 89 kappaletta, mutta kun taideseuran hallitus oli tehnyt jurytyksensä esille ripustettiin 70 työtä.

Kesänäyttelyn perinteisiin kuuluu, että jokainen jäsen saa ainakin yhden työn näyttelyyn, eikä seuran ulkopuolisia jäseniä hyväksytä ollenkaan.

Näyttelyn yhteydessä kokeiltiin lauantaina 11.6. taidetarvikkeiden vaihto- ja kirpputoria. Yli 20 henkilöä vieraili tilaisuudessa ja tavara vaihtoi kohtuullisesti omistajaa.

Julisteen kuvaksi valikoitui Hannu Ropposen maalaus ”Suolampi” , vuodelta 2020. Avajaisissa esiintyi rautalampilainen muusikko Aki Virta.