PoSaKun kesänäyttely

Veikon teoksia
Anjan ja Sinikan teokset
Tanjan keramiikkaa

Kesänäyttely on nyt avattu  kahdeksatta kertaa  Lapinlahdella Pappilan kivinavetalla. Pohjois-Savon kuvataideseurojen yhteisnäyttelyyn on tänä vuonna saanut teoksiaan 5-9 Suonenjoen taideseuran jäsentä. Laskentatapa on liukuva koska muutamat taiteilijat ovat useamman taiteilijaseuran jäseniä. Näyttelyyn tarjottiin 164 teosta Pohjois-Savon alueen 7:ltä yhdistykseltä sekä Taideniitty-yhteisöltä Varkaudesta. Tekijöitä oli 45 ja näyttelyssä lopulta 37 tekijää, heiltäkin karsittiin osa teoksista. Vuosittain vaihtuvan juryttäjän, tänä vuonna kuvataiteilija Ilkka Kivelä, jonka suunnittelemaa ripustusta voi käydä arvioimassa 4.8.2024 saakka, ti-su 12-18.

Yhteisnäyttelyyn liittyy vielä vuosittain yhdistyksille arvottavat yksityisnäyttelytilat sivugallerioihin. Tänä vuonna esillä on Siilin kuviksesta valittu Emilia Simonen näyttelyllään Kesämuistoja ja PiKeMasta Paula Jääskeläinen toisessa galleriassa.

Näyttelyyn saivat teoksiaan Eino Huuskonen, Anja Jääskeläinen, Veikko Kuhmonen, Birgitta Kuurne, Tanja Nisu, Taina Ritvanen, Sirkka Ropponen ja Sinikka Vesterinen. Minna Rautiainen eli Lala Luotosenkoski, joka hyväksyttiin SuTaSen jäseneksi avajaisia seuraavana päivänä, sai teoksiaan näyttelyyn myös.

Seuramme jäsen Birgitta Kuurne  on valittu tänä vuonna stipendiaatiksi Poleeniin. Viime vuonna stipendiaatiksi valittiin niin ikään seuramme jäsen Veikko Kuhmonen, jonka töitä on myös tänä vuonna Lapinlahdella.

Stipendiaatit PoSaKu:n Pieksämäen Kulttuurikeskus Poleeni 6.3.-4.4.2026 taidenäyttelyyn ovat:
2023 stipendiaatit Minna Hukkanen, Anneli Loponen ja Veikko Kuhmonen. Jurytys kuvataiteilija Mari Arvinen.
2024 stipendiaatit Leena Mäki-Patola, Birgitta Kuurne ja Jarmo Husso. Jurytys kuvataiteilija Ilkka Kivelä, Kuopio
2025 valitaan vielä 3 stipendiaattia, yhteensä 9 taiteilijaa.